ZELFREGULATIE VAN SPANNING

Zelfregulatie is het vermogen om spanning bij jezelf te herkennen en te beïnvloeden. De Methode Van Dixhoorn leert je beter naar je eigen lichaam luisteren en bewust te worden van wat de spanning veroorzaakt. Dit kan bijvoorbeeld een verkrampte houding zijn of een verandering in de ademhaling.

Door zelfregulatie toe te passen kun je je eigen ademhaling corrigeren en spanningsklachten verminderen. Dit maakt dat je makkelijker ontspant en beter omgaat met stressvolle situaties.

Bij interne zelfregulatie zijn zeven processen (rechts) te onderscheiden:

Spanningsvermindering

Vloeiender bewegen, betere coördinatie en de bewegingsonrust vermindert.

Herstel van evenwicht

Frisser en een meer uitgerust gevoel en bewuster van vermoeidheid en behoefte aan rust.

Aandachtverschuiving

Meer aandacht, beter concentreren en minder snel afgeleid.

Lichaamsbewustwording

Voelt concreter en duidelijker hoe het gaat en kan ervaring onder woorden brengen.

Functioneel bewegen

Steviger en rechtop zitten of staan. Bewuster van de lichaamshouding.

Functioneel ademen

Adem tijdelijk sturen zonder dat dit storend werkt. Beter coördinatie tussen adembeweging en wervelkolom.

Cognitieve herstructurering

Lichaamssignalen interpreteren en ontspanning kunnen ondersteunen.

OVER DE METHODE VAN DIXHOORN

De Methode Van Dixhoorn is ontwikkeld door Jan van Dixhoorn en combineert ademtherapie met ontspanningstherapie. Dit leidt tot een natuurlijke en ontspannen adembeweging. Het doel is het bewust worden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid.

De focus van de therapie is zelfregulatie van spanning, waarbij je leert om je eigen spanning te regelen. In de behandelsessies wordt met concrete oefeningen en manuele technieken gekeken waar de spanning vandaan komt. De methode biedt jou vervolgens handvatten om verhoogde spanning zelf te herkennen en leert hoe je deze vermindert.

In de video vertelt Jan van Dixhoorn zelf meer over zijn methode.

OVER JAN VAN DIXHOORN

dr. Jan van Dixhoorn

Jan van Dixhoorn studeerde geneeskunde aan de Medische Faculteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam. Hij raakte tijdens zijn studie gegrepen door de mogelijkheden van lichaamsbewustwording en zelfregulatie voor de gezondheid en herstel van ziekte. Hij verzorgde ontspanningstherapie in het kader van de psychosociale begeleiding in de hartrevalidatie, voor mensen die herstelden van een hartinfarct.

Intussen verdiepte hij zich ook in ademtherapie. De verdere ontwikkeling en combinatie van adem- en ontspanningstherapie mondde in 2002 uit in de oprichting van de Adem- en Ontspanningstherapie Stichting, Methode Van Dixhoorn. Ondertussen zijn er in Nederland ruim 150 gecertificeerde adem- en ontspanningstherapeuten.

Wetenschappelijk onderzoek

Meer dan 25 jaar doet Jan van Dixhoorn al onderzoek naar adem- en ontspanningstherapie. Door de jaren zijn er tientallen studies gepubliceerd waarin onderzoek is gedaan naar de effecten van de therapie. Aan de hand van dit onderzoek werd onder andere de samenhang vastgesteld tussen ademhaling en de wervelkolom.

In de praktijk blijkt dat meer dan 60% van de mensen die adem- en ontspanningstherapie toepassen hier baat bij hebben. Zij zijn minder gespannen en kunnen beter met ervaren spanning omgaan. Lees meer over het wetenschappelijke onderzoek op de website van het Centrum voor Adem- en Ontspanningstherapie.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH